Kutatók Éjszakája 2017 – Dr. Ezésez Géza Kecskeméten Posted in: Egyéb kategória
„A tudós életében a pályaválasztás és pályakezdés szinte elválaszthatatlan egymástól. A tudós pályakezdése gyakorlatilag a zsenge gyermekévekben veszi kezdetét. Mai ismereteink szerint genetikus katasztrófa váltja ki a tudóssá válást. Ez a genetikus katasztrófa gyógyíthatatlan elváltozás. A tipikus esetek mellett igen gyakran találkozhatunk olyan egyedekkel, akiknél ez az elváltozás nem következett be, de azt hiszik magukról. Ez a hipochondriának egy igen súlyos válfaja, mely sok tekintetben hasonlít a leány kutyusoknál észlelhetõ álterhességhez. Az egyedre nézve ez az állapot nem fájdalmas, csak környezete sínyli meg.” – írja Dévényi Tibor méltatlanul keveset idézett művében, Dr. Ezésez Géza karrierje, avagy Tudósok és rágcsálók c. könyvében.
Azt hiszem, a Kutatók Éjszakája sok gyermeknél idézi elő ezt a genetikus katasztrófát – hiszen ma már a kutatás nem az egyetemek, kutatóintézetek kiváltsága, hanem sokszor már a középiskolákban is megkezdődik.
Ennek a gondolatnak a jegyében Kecskeméten három helyszínt választottunk: a Neumann János Egyetemet, az IQ Kecskemét Ipari Kutató Kft-t és a Bányai Júlia Gimnáziumot.
Neumann János Egyetem
Az egyetemen jó példáját láthattuk a gazdasági szféra és az oktatás együttműködésének (hiszen ha Kecskemét, akkor Mercedes): már az aulában a Mercedes képviselői fogadtak minket. A szokásos dolgokon túl (néhány luxusautó, kulcstartók, mintadarabok, matricák), egy különleges élménnyel lehettünk gazdagabbak: a virtuális valóságban járhattuk be a Mercedes szerelőcsarnokát. Sajnos, erről nehéz lett volna fényképet készíteni, de ahogy magunkra vettük a sisakot és elindítottuk a filmet, rögtön a csarnokra tekinthettünk le szédítő magasságból, a kezeimmel az asztalt kerestem önkéntelenül, de csak védtelenül lebegtem tovább. Eszembe jutott a Csillagok háborúja egyik része, a Klónok háborúja… De hozzá kell tennem, hogy a valóság messze meghaladja a sci-fi filmek világát.
A robotlaborban elkerítve két robot ingatta magát… Elsőre kicsit unalmasnak tűntek, hiszen gyárakban, iskolákban tucatszám látni hasonlókat (a különbség csak szakavatottabb szemnek tűnhet fel), de az előadás rendhagyó módon az egyik robot zongorajátékával kezdődött… Talán nem emelkedett Liszt Ferenc-i magasságokba, de valószínűleg jobban játszott, mint én valaha is fogok.
A másik robot folyamatosan kobraként ingatta a fejét: arcfelismerő képességgel rendelkezett, s csak a tömeg zavarta meg kicsit, de ha valaki közelebb lépett hozzá a szemébe nézett. Szép új világ, szinte félelmetes. Az előadásban hosszan részletezték, hogy ez a technológia mi mindenre jó, de azt hiszem, amikor a robot vak szemébe néztünk, megérintett minket a technológia mélysége.
IQ Kecskemét
Kicsit eldugott helyen található az IQ Kecskemét Ipari Kutató Kft., de ezt is kár lett volna kihagyni. Minden férfiszívet megdobogtatnak a repülőmodellek, hát még ha akkorák is, hogy betöltik a fél szobát… A fiammal azon gondolkodtunk el, hogy vajon a feleségek hogyan tűrték, hogy a férjük ilyeneket készít.
A 3D nyomtatásra mindig rácsodálkozom, hiszen beláthatatlanok az alkalmazás területei: egy darabból lehet olyan tárgyakat készíteni, amiket más technológiával lehetetlen lenne: egy gömb egy téglatestben, játékelefánt, aminél a lábak tengelyét nem kellett ragasztani.
Bár kevésbé szorosan kapcsolódik a 3D technológiához, de a digitális bűvöskocka, amit állítólag még senki sem tudott kirakni, végtelen ideig képes lekötni az embert. A játékot így mutatta be a Kutatók Éjszakája honlapja: „A kocka minden oldalán 3×3 nyomógomb található, amik világítani tudnak. Ha megnyomsz egy gombot, akkor a gomb és a mellette levő négy szomszédos gomb megváltoztatja az állapotát.
Vagyis ha világított elalszik, és fordítva. Ez a tulajdonság a kocka szomszédos oldalaira is „átmegy”. A feladat egyszerű, de mégis kihívással teli; az összekevert állapotot visszaállítsuk eredeti állapotára.”. Én két oldalig jutottam, a fiam négyig…
Bányai Júlia Gimnázium
Kevéset gondolunk arra, hogy a Kutatók Éjszakájának egyenrangú szereplői a középiskolák, pedig ezeknek kell megadniuk az alapot, amire a kutatók életpályája alapulhat. A Bányaiban még tíz óra után sem csökkent az érdeklődés, s ez nem véletlen: a tudomány világa, ha megfelelően tálaljuk, még a legkisebbeknek is érdekes és izgalmas lehet, kezdve a „legegyszerűbb” ördöklakatoktól, a mikroszkópokon át a tüzes játékokig…